Для неофита

Неделя 5-я по Пасхе, о самаряныне

Неделя 5-я по Пасхе, о самаряныне. Глас 4

Синаксарь
Стихи: Воду прияти пришедши тленную жено:
Живую почерпаеши, еюже скверны душевныя омываеши.


В тойже день, в Неделю пятую по Пасце, самаряныни праздник празднуем: понеже в той Христос Мессию Себе яве исповедоваше, еже есть Христос [или помазан]: меса бо у еврей, елей. Сего бо ради мню и в средопентикостную седмицу учинен бысть. И яко в прежде тоя убо Недели в купели чудодействует, в сей же над Иаковлим студенцем, к жене беседуя Христос, иже студенец сам Иаков ископа, и дарова Иосифу сыну своему: изрядно бо бе место сие, идеже и близ сущу горы Соморы, самаряне населяху грады многи. В Сихарь же приходит Христос, идеже обитавшу древле Иакову, с Диною дщерию своею, и с сынми, Сихем сын Еморов Хоррей возжеле ея, и насилив бысть с нею. И оттуду братия тоя раздражившеся на ревность зело, внезапу вшедше в град, вкупе вся убивают, и того Сихема, и отца его Емора. Обитает убо тамо Иаков, и настоящий студенец ископа. Не самаритяне же прежде обитаху у тоя горы, но исраильтяне Богу приразившеся, Факею царствующу, первым пленом и вторым, ассириом пришедшим под дань сих подложиша: и помале Осию царствующу, прилагаются к ефиопляном: еже уведев Ассирийский царь, преселяет я в Вавилон. На оном же месте различным языком жити повеле: но Бог львы на иноплеменники оныя пущает. Царь же Ассирийский паки уведев сие, священники от иудей тем посылает, [еще бо тамо бяху плененнии,] яко да и Божия законы приимут. И от идол убо скоро отскочиша. Едины же пятеры книги Моисеовы прияша, отметающеся пророк, и прочаго Писания. Сии и самаряне зовоми бяху, яко от горы Соморы: и ненавидими бяху еврейми, от пленения возвращающимися, зане исполу иудействоваху, и не ядяху с ними, мерзостны я непщующе. Темже и Христа самарянина многажды нарицаху, яко некая от законных убо презирающа и разрушающа, якоже они. Приходит убо в Сихарь Господь, и трудився от путешествия, седе о часе шестом дне. Жена же некая от града прииде почерпсти воды, учеником отшедшим на куплю пищи: просит убо воды Иисус. Она же не прикасатися предлагает, позна бо Его и от гласа, и от одежды. Он же возводит ю, духовную воду принося в среду, юже неоскудную и чистительную показует: Дух бо воде и огню присно уподобляется. Жена же неотступно прилежащи не имети Оному воду таковую, за еже почерпала не носити, и студенцу быти глубоку приглаголет. Таже и на праотца Иакова возносит слово, яко сам студенец ископа: и он, и овцы его от него пияху, богатое отсюду источнику представляющи, и еже инако благопотребну и студену. Христос убо не больша Себе глаголет Иакова, да не жену устрашит, но о воде глаголет, представляя отсюду тоя предоброе: пияй от воды оноя никакоже вжаждет. Просит же воды жена, Он же глаголет своего ей мужа пригласити, яко твердейших словес требующи разумения. Она же отричется не имети мужа. Ведый же вся, глаголет: добре рекла еси, пять бо имела еси, якоже закон повелевает, и егоже ныне имаши шестаго яко беззаконно оному сбывающая, несть ти муж. Нецыи убо пять мужей, пять книг Моисеовых непщеваша быти, яже самаряне приемляху: шестаго же та словеса Христова, яже не быша еще оная: ибо не у благодать излияна бе. Друзии же, данныя пять законы от Бога, иже в раи, и по изгнании, иже при Нои, иже при Аврааме, иже при Моисеи. Шестый же Евангелие, еже и еще не имяше. Суть же иже и пять чувствий глаголют. Отвещавает Ему жена, Пророка Его именующи. Таже вопрошает Его и о горе, где подобает кланятися, в Соморе ли, или во Иерусалиме. Не мняху бо самаряне, яко совершенно везде Богу быти, но тамо пребывати точию Богу, идеже и поклоняхуся, в Гаризе яве горе, за еже тамо датися благословению от Бога. Или зане тамо первый Авраам жертвенник водрузи Богу, якоже иудеи паки глаголаху: во Иерусалиме подобает покланятися единому Богу. Темже иже и отвсюду в праздник тамо собирахуся. Христос же отвещавает, от иудей глаголя спасение мирови: обаче рече, Бог невещественный есть, и покланятися сподобльшиися, не в жертвах уже поклонятся, но в дусе и истине. Или и сице Бога познают, не единаго, но в Дусе Святом и Сыне, Той бо истина. Жена паки глаголет: слышим от Писаний, яко Мессиа грядет, еже есть Христос. Иисус же глаголет: Аз есмь, благонравие жены разумев. Ведаша же самаряне и о Мессии от Моисейских книг, изряднее же от сего: еже Пророка вам возставит Господь Бог, и от иных многих. Кончавшейся же беседе, и ученицы приходят, и крайнему удивляются схождению, како с женою глаголаше? Обаче же моляху Его ясти, купно убо за еже потрудитися, и за времене знойное. Он же о вечной пищи тем глаголет человеческаго яве спасения, и яко подобает им пророческия труды пожати. Но жене во град достигшей, и яже о себе сказавшей, вси воздвигшеся, и ко Христу приходят веровавше: яко не бы жена себе порекла, аще не бы велико что разумела. И мольбу излиявше, Тому пребыти у них во дню двою, умоляют Его. И пребыв, множайша содея чудеса, яже убо от множества во Евангелии не писашася. Сия же есть самаряныня, последи от Христа Фотиниа именованная, яже и мучения венцем увязеся при Нероне кесаре, и с седмию своими сыны, по мнозе озлоблении, и строгании, и сосцу отрезании, сокрушении рук, и тростей тонких под ногти влагании, и олова напоении, и иных безчисленных мук истязании, наконец от двою финику привязании и расторгнутии. Ведомо же буди, яко студенца онаго горлище, сиречь устие, царь Иустиниан честне оттуду принес, в Божия Слова великом храме святыя Софии положи: но и камень, на немже Христос седя самаряныни беседоваше, и доселе обоя пребывают пред папертом от востока, в храм входящим на левой стране, всяк недуг исцеляюща, паче же от огневиц страдати приключающимся, и трясавицею болящим, очищают же и отгонят и чарования бываемая. 
Твоея мученицы Фотинии молитвами, Христе Боже, помилуй нас. 
Аминь.